Zaproszenia
Pojawiły sie nowe zaproszenia dla naszych Parafian
Chcesz zobaczyć ?
Pojawiły sie nowe zaproszenia dla naszych Parafian
Chcesz zobaczyć ?
Jeśli jesteś Synem Bożym, powiedz temu kamieniowi, żeby stał się chlebem.
Napisane jest: „Nie samym chlebem żyje człowiek”
Tobie dam potęgę i wspaniałość tego wszystkiego, bo mnie są poddane i mogę je dać, komu zechcę. Jeśli więc upadniesz i oddasz mi pokłon, wszystko będzie Twoje.
Napisane jest: „Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon i Jemu samemu służyć będziesz”
Jeśli jesteś Synem Bożym, rzuć się stąd w dół. Jest bowiem napisane: „Aniołom swoim da rozkaz co do ciebie, żeby cię strzegli, i na rękach nosić cię będą, byś przypadkiem nie uraził swej nogi o kamień”.
Powiedziano: „Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego”.
Dzisiejsza Ewangelia, ukazując nam pustynne próby Chrystusa, pouczy nas również o niezwykłej obecności i bliskości Boga: „Jezus pełen Ducha Świętego powrócił znad Jordanu i czterdzieści dni przebywał w Duchu na pustyni, gdzie był kuszony przez diabła”.
Chrześcijanin, zmagając się każdego dnia z sobą samym, winien być świadomy bliskości Boga, który nie doświadcza człowieka ponad jego siły. Dostrzegamy również, że człowiek sam siebie wystawia na próbę. Dochodzi nawet do tego, że wyłączając Boga ze swego życia, człowiek pragnie sam decydować o tym, co jest dla niego dobrem, a co złem. Poprzez rywalizację z Bogiem i otwarte sprzeciwianie się Jego przykazaniom człowiek próbuje siebie samego wstawić w to opustoszałe miejsce.
Przy opracowaniu wykorzystano materiały ze strony
www.niezbednik.niedziela.pl
www.dziennikparafialny.pl
Środą Popielcową rozpoczynamy okres czterdziestodniowego przygotowania do największej chrześcijańskiej uroczystości - Świąt Paschalnych.
Wielki Post, bo tak nazywa się ten okres, trwa do początku liturgii Mszy Wieczerzy Pańskiej sprawowanej w Wielki Czwartek.
Zgodnie z kanonami 1251-1252 Kodeksu Prawa Kanonicznego
w Środę Popielcową
- obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post ścisły
(trzy posiłki w ciągu dnia, w tym tylko jeden - do syta).
Prawem o wstrzemięźliwości są związani wszyscy powyżej 14. roku życia, a prawem o poście - osoby pełnoletnie do rozpoczęcia 60. roku życia. Prawo kanoniczne nie nakłada na wiernych natomiast obowiązku uczestniczenia w tym dniu w Eucharystii (chociaż jest to powszechną praktyką, z której nie powinno się rezygnować bez ważnej przyczyny).
Dlatego też bardzo serdecznie zapraszamy do naszych dwóch kościołów o godzinie:
9:00 do Grotowic
18:00 do Kościoła Parafilnego na Metalchemie
Sam zwyczaj posypywania głów popiołem na znak żałoby i pokuty, celebrowany w Środę Popielcową, znany jest w wielu kulturach i tradycjach, m.in. w starożytnym Egipcie, u Arabów i w Grecji. W liturgii pojawił się on w VIII w. Pierwsze świadectwa o święceniu popiołu pochodzą z X w. W 1091 r. papież Urban II wprowadził ten zwyczaj jako obowiązujący w całym Kościele. W tym też czasie ustalono, że popiół do posypywania głów wiernych ma pochodzić z palm poświęconych w Niedzielę Palmową poprzedniego roku.
przy opracowaniu wykorzystano materiały ze strony
www. brewiarz.pl
www.cafesenior.pl
1. Co jest dozwolone w szukaniu korzystnych rozwiązań podatkowych?
Pomysłowość w podejściu do kompleksowego systemu podatkowego jest moralnie do przyjęcia. Nieetyczne jest uchylanie się od płacenia podatków i oszustwo podatkowe, czyli fałszowanie, przemilczanie lub ukrywanie istniejącego stanu rzeczy, aby uniknąć zapłacenia właściwych podatków. Obywatele, płacąc podatki, przyczyniają się, stosownie do swoich możliwości, do tego, by państwo mogło wypełniać swoje zadania. Stąd uchylanie się od płacenia podatków jest przewinieniem niewybaczalnym. Podatki muszą być sprawiedliwe i odpowiednie i muszą być płacone zgodnie z prawem.
2. Czy chrześcijaninowi wolno inwestować na giełdzie lub przez Internet?
Chrześcijanin może inwestować na giełdzie lub przez Internet, tylko jeśli mądrze gospodaruje własnymi lub powierzonymi pieniędzmi i nie występuje przy tym przeciw innym moralnym przykazaniom. Inwestowanie na giełdzie staje się nieetyczne wówczas, kiedy sięga się po nieczyste środki (przykładowo brudne interesy); kiedy interes naraża na szwank byt własny lub innych osób, zamiast go zapewniać; kiedy inwestowanie, podobnie jak w przypadku gier losowych, nabiera charakteru nałogu.
3. Czy chrześcijaninowi wolno obstawiać zakłady i wypełniać kupony w grach losowych?
Zakłady i gry losowe są wtedy nieetyczne, gdy gracz naraża na szwank swoje utrzymanie. Jeszcze gorzej jest wówczas, gdy wystawia innych ludzi na ryzyko utraty niezbędnych do życia funduszy, zwłaszcza zaś tych, którzy powierzeni są jego opiece. Postępowaniem niezwykle niemoralnym jest inwestowanie potężnych sum w zakładach, podczas gdy innym brakuje środków na artykuły najpotrzebniejsze. Zakłady i gry losowe mogą uzależnić i zniewolić człowieka.
4. Czy wolno „ kupować" i „sprzedawać" ludzi?
Żadnego człowieka czyjego części nie wolno sprowadzić do roli towaru ani też sam człowiek nie może się uczynić towarem. Człowiek należy do Boga i został przez Niego obdarzony wolnością i godnością. Sprzedaż i kupno ludzi, z czym mamy dzisiaj do czynienia nie tylko w przypadku prostytucji, są aktami w najwyższej mierze niegodziwymi. Siódme przykazanie zakazuje czynów lub przedsięwzięć, które dla jakiejkolwiek przyczyny - egoistycznej czy ideologicznej, handlowej czy totalitarnej - prowadzą do zniewolenia ludzi, do poniżania ich godności osobistej, do kupowania ich, sprzedawania oraz wymiany, jakby byli towarem. Grzechem przeciwko godności osób i ich podstawowym prawom jest sprowadzanie ich przemocą do wartości użytkowej lub do źródła zysku. Św. Paweł nakazywał chrześcijańskiemu panu traktować swego chrześcijańskiego niewolnika "nie jako niewolnika, lecz... jako brata umiłowanego... w Panu" (Flm 16). [2414].W handlu organami, embrionami w biotechnologii, w handlu dziećmi w celach adopcyjnych, przy rekrutowaniu dzieci-żołnierzy, w prostytucji - wszędzie wciąż na nowo występuje odwieczna niesprawiedliwość handlu ludźmi i niewolnictwa. Ludzie zostają ograbieni ze swojej wolności, godności, władzy samostanowienia, wręcz z własnego życia. Sprowadza się ich do roli przedmiotu, na którym właściciel może zarabiać pieniądze. Od handlu ludźmi w ścisłym znaczeniu należy odróżnić praktyki w piłce nożnej i innych dyscyplinach sportowych. Także tutaj jest mowa o „kupowaniu" i „sprzedawaniu", chodzi jednak o transfery, które wymagają dobrowolnej decyzji zawodnika.
Około 12,3 miliona ludzi żyje przymuszanych do niewolniczej pracy. Około 2,4 miliona z nich jest ofiarami handlu ludźmi. Uzyskane sumy: ok.10 miliardów dolarów. Szacunki I0L (Międzynarodowej Organizacji Pracy) za rok 2005.
Na podstawie Katechizmu Kościoła katolickiego dla młodych YOUCAT 431-432.434-435
i KKK 2414 - opracowała Gabriela Seifert-Knopik
Z dzisiejszej EWANGELII
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Słyszeliście, że powiedziano: „Oko za oko i ząb za ząb”. A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu: lecz jeśli cię ktoś uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi. Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz. Zmusza cię ktoś, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące. Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie.
Słyszeliście, że powiedziano: „Będziesz miłował swego bliźniego”, a nieprzyjaciela swego będziesz nienawidził.
A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują, abyście się stali synami Ojca waszego, który jest w niebie; ponieważ On sprawia, że słońce Jego wschodzi nad złymi i nad dobrymi, i On zsyła deszcz na sprawiedliwych i niesprawiedliwych.
Jeśli bowiem miłujecie tych, którzy was miłują, cóż za nagrodę mieć będziecie? Czyż i celnicy tego nie czynią? I jeśli pozdrawiacie tylko swych braci, cóż szczególnego czynicie? Czyż i poganie tego nie czynią?
Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski».
W czasach biblijnych i starożytnych stosowano zasadę odwetu: życie za życie, oko za oko, ząb za ząb, ręka za rękę, noga za nogę… Zasada ta miała chronić porządku publicznego i odstraszać agresora. Jaką krzywdę planował, takiej kary mógł się spodziewać.
Dzisiaj, w Ewangelii, Pan dwa razy mówi nam, żebyśmy kochali swoich wrogów, po czym następują trzy przykłady dla tego nakazu: dobrze czyńcie tym, którzy was nienawidzą; błogosławcie tym, którzy was przeklinają i módlcie się za tych, którzy was oczerniają.
Jest to polecenie, które wydaje się trudne do wypełnienia: jak możemy kochać tych, którzy nas nie kochają? Co więcej, jak możemy kochać tych, o których wiemy, że nam źle życzą? Umiejętność kochania w takich sytuacjach jest darem od Boga, na który musimy się otworzyć.
Jednak w dzisiejszych czasach bywa, że cofamy się w rozwoju kulturowym. Gdy słuchamy albo czytamy w Internecie o relacjach panujących w różnych korporacjach i firmach, to wydaje mi się, że zeszliśmy do dżungli, że stalismy się dzikim krajem. Nie tylko oko za oko, ale czasem życie za oko. Niektórzy dążą do celu po trupach, nie licząc się z nikim i niczym.
Nauka Jezusa jest rewolucyjna.
Znosi prawo odwetu i zastępuje je prawem miłości, również wrogów. Jeśli cię kto uderzy w jeden policzek, nadstaw mu i drugi! Uderzenie w prawy policzek starożytni uważali za największą zniewagę (obok poważnych obrażeń fizycznych). Z jej powodu można było podjąć postępowanie sądowe Uderzenie w policzek świadczy o niskiej wartości osobistej.
Poniżamy innych, aby się wywyższyć, dowartościować. Nadstawienie drugiego policzka jest przerwaniem agresji i odwetu. Jest zmuszeniem drugiego do refleksji i wglądu w siebie. Oczywiście, gdy trzeba, należy bronić własnej godności, a nie jak głupie cielę wystawiać się na ciosy wszystkich.
Przypomnijmy sobie Jezusa w czasie procesu u Piłata. Gdy sługa arcykapłana uderzył Go, zapytał: Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz?. Św. Paweł zawarł nowe prawo Jezusa w słowach:
Nie daj się zwyciężać złu, ale zło dobrem zwyciężaj
Jezus nie powiedział tylko "życzcie innym wszystkiego, co dobre", lecz "czyńcie innym dobro".
Dlatego też nakaz Jezusa nie może pozostać jedynie życzeniem, ale musi przełożyć się na działanie.
Jezus nie dzieli ludzi na dobrych i złych. On widzi człowieka realnie – w dobrych widzi również skłonność do złego, a w złych – tęsknotę za dobrem. Miłość nie może ograniczać się tylko do ludzi nam przyjaznych, bliskich. Autentyczna miłość powinna obejmować każdego – nawet wroga.
Na koniec odpowiedz sam sobie:
Czy nie kierujesz się w życiu zasadą odwetu?
Czy nie dążysz do celu po trupach?
Czy byłbyś wstanie nadstawić drugi policzek?
Kogo jest Ci najtrudniej pokochać i dlaczego?
Ja też sobie przed chwilą uświadomiłem, że dzięki tej dzisiejszej Ewangelii wiem, nad czym muszę jeszcze popracować. A będzie niebawem do tego okazja, gdyż albowiem zbliża się okres Wielkiego Postu, w którym powinniśmy sobie wybrać postanowienie wielkopostne, a z tym jest zawsze problem.
Przy opracowaniu wykorzystano materiały ze strony:
www.czestochowa-jezuici.pl
Niedziela | 07.30 9.00 (Grotowice) |
Poniedziałek | 18.00 |
Wtorek | 18.00 |
Środa | 8.00 |
Czwartek | 18.00 (szkolna) |
Piątek | 18.00 |
Sobota | 8:00 17.00 (Grotowice) |
W niektórych okresach roku litugicznego, wybrane dni świąteczne i uroczystości oraz w związku z innymi nietypowymi sytuacjami powyższy stały plan liturgii może ulec zmianie.
Informacje na ten temat umieszczane są w planie intencji oraz ogłoszeniach na konkretny tydzień
(proszę sprawdzać w zakładce aktualności).
Okazja do spowiedzi codziennie ok. 15 minut przed każdą Mszą Św.